Nova zbirka psalamskih otpjeva

Nova zbirka psalamskih otpjeva

U franjevačkoj samostanskoj crkvi Velike Gospe u Rožatu u Rijeci dubrovačkoj, nakon večernje svete mise, 13. rujna 2024. predstavljena je zbirka psalamskih otpjeva Zapjevat ću Gospodinu skladateljice dr. sc. Rachel Cytanović. Nakladnici su ovog izdanja Služba Božja – Liturgijsko pastoralna revija iz Splita i Franjevački samostan Male braće u Dubrovniku.  

Zbirku su predstavili fra Josip Sopta, bivši župnik župe Velike Gospe Rožat, i fra Stipica Grgat, urednik ovog notnog izdanja, uz nazočnost autorice Rachel Cytanović. U predstavljanju su sudjelovali članovi župskog zbora otpjevavši iz zbirke nekoliko psalamskih otpjeva kao ogledni primjer. 

Nakon uvodnog izlaganja domaćina fra Josipa Sopte i njegova prikaza nastanka ideje o tiskanju navedene materije, riječ je preuzeo gost iz Splita fra Stipica Grgat.

Govoreći o novonastaloj zbirci, fra Stipica je najprije istaknuo smisao i podrijetlo psalama u katoličkoj liturgiji. Izložio je, naime, koju i kakvu ulogu imaju psalmi u liturgiji crkve ističući pri tom ono što Crkva od početka vjeruje i propovijeda da su „psalmi kadri uzdignuti ljudsku misao k Bogu. Psalmima vjernik može izraziti zahvalnost Gospodinu ili isplakati svoju pokajničku dušu’“. U povijesnom kontekstu ukazao je na plodove liturgijske obnove i na važnost poziva pape Pija X. da u bogoslužnim slavljima svi nazočni vjernici djelatno sudjeluju. Otpjevni psalmi time imaju nezaobilaznu ulogu u liturgiji.    

Nadalje, predavač je naveo da su poslije Drugoga vatikanskog sabora u našoj domovinskoj Crkvi otpjevni psalmi doživjeli svoju renesansu zahvaljujući ponajprije skladateljima starije generacije: Anđelku Klobučaru, Mati Lešćanu, Ljubi Galetiću i drugima, čime je naša liturgija dobila solidan fundus pripjevnih psalama. U novije vrijeme međutim, išlo se korak dalje pa su se na našim prostorima po prvi put pojavile zbirke s kompletno uglazbljenim psalmima svih nedjelja i svetkovina liturgijskog kruga crkvene godine A, B, C.    

U pogledu forme i tehnike skladanja, predavač je u autoričinu postupku podsjetio na nekoliko važnih glazbenih aspekata. Naime, Rachela Cytanović ciljano nije skladala čitavi psalam, već se zadržala samo na otpjevu ili pripjevu (antifona) koji izvodi psalmist, a ponavlja ga puk. Ostale retke psalma ostavila je čitaču. Pripjev je skladan u četveroglasnom slogu za mješoviti zbor čime je autorica bez sumnje obogatila zvučnost napjeva. S tehničke strane, glede pisanja nota, autorica je, kaže Grgat, koristila angloamerički način koji na našim prostorima nije uobičajen.  

U zaključnom dijelu fra Josip Sopta, kao idejni začetnik tiskanja zbirke, naglasio je kako je izdavanje ovoga notnog izdanja plod dugogodišnjeg i mukotrpnog rada. Istaknuo je radost što će zbirka sa svojim sadržajem pridonositi ljepoti liturgijskog pjevanja. Posebno je zahvalio fra Stipici Grgatu koji je unatoč svojim brojnim obavezama ipak prihvatio uredništvo nad ovim djelom.

Maja Mihanović