07 tra Gregorijanska pasionska baština – praktični dio diplomskoga ispita Nevena Bolteka
Mističnost Kristove muke, ali i naše, ljudske patnje, križa i uskrsnuća, kršćanstvo proživljava u svetosti Velikoga tjedna. Ona se glazbom opjevava na osobit način – riječ kroz melodijsku realizaciju interaktivno unosi bogoduhost danima koji su sami po sebi uzvišeni.
Svetosti misterija Velikog tjedna doprinijeli su i studenti Instituta za crkvenu glazbu Katoličkoga bogoslovnog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu korizmenim koncertom Gregorijanska pasionska baština pod organizacijskim okriljem festivala 32. svečanosti Pasionske baštine, u crkvi sv. Obitelji, 4. travnja 2023. izvođenjem repertoara s gregorijanskim napjevima i renesansnom zborskom polifonijom.
Brojne okupljene izvođače i publiku na početku je pozdravila organizatorica svečanosti: umjetnička savjetnica na Muzičkoj akademiji u Zagrebu mr. art. Eva Kirchmayer Bilić, istaknuvši kako je prvi i posljednji koncert Festivala održan upravo ovdje, u crkvi svete Obitelji na čelu sa župnikom vlč. Danijelom Dukićem.
Najavom izvođača započeo je iznimno uspjeli, zanimljivo dramatski koncipiran i glazbeno vrhunski pripremljen koncert, koji je ujedno bio i diplomskog karaktera. Pažljivo promišljenim izborom skladbi i profinjeno prezentiranim programom dirigirao je Neven Boltek, student diplomske godine studija Gregorijanika na Institutu za crkvenu glazbu, koji je koncert izradio pod mentorskim vodstvom prof. dr. sc. Katarine Koprek, predstojnice Instituta. To je, u godini u kojoj Institut za crkvenu glazbu obilježava 60-tu obljetnicu rada, prvi diplomski koncert gregorijanike kao glavnog predmeta.
Odlično pripremljeni i uvježbani izvođači doprinijeli su ljepoti izvedbe. Članovi Schole cantorum redom su studenti crkvene glazbe –
Schola cantorum femininum: Anđela Crnjac, Amalija Čehulić, Amanda Letica, Mirjam Uremović, Mihaela Lasić, Lucija Pahljina, Matea Šipić, Samanta Totović;
Schola cantorum masculinum: Ivon Fabijanec, Ivan Marčić, Kristijan Martinec, Bruno Radešić, Tomislav Torbar, a solistički su nastupili Hana Ilčić, Mihaela Lasić, Amalija Čehulić, Mislav Lucić, Mislav Peček, Ivo Majer i Pero Prosenica.
Čistom intonacijom i profinjenom postavom glasa schola i solisti su sat vremena, koliko je trajao program, naviještali svetopisamske i himničke tekstove gradeći tako atmosferu posebne dubine proživljavanja Muke Gospodnje. Posebno je do izražaja došla povezanost naratora, solista i publike, koja je postignuta izvrsnim scensko osmišljenim nastupom.
Iznimno značajna karika u povezivanju radnje između naratora, schole, solistâ i publike bio je tenor Mislav Lucić, koji je, uz ostalo, izveo i dva psalmodijska versa koji svojim melizmatskim tretmanom teksta predstavljaju vrhunac virtuoznosti gregorijanske fraze, aktualizirajući teološku misao do krajnjih granica ljudskih spoznajnih mogućnosti, a posredstvom glasa kao najsavršenijeg glazbala.
Narator fr. Mislav Peček naviještao cjelovit tekst muke po Mateju koji je bio popraćen glazbenim brojevima, pa je, tako, schola svojim “muzičkim intervencijama” imala ulogu komentiranja radnje: iz perspektive naroda, vjernika pojedinca ili pak samoga Krista. U samom srcu koncerta pozdravljen je križ svečanim ulaskom križonoše Roberta Letice.
Interes za koncert potvrdila je mnogobrojna publika koja je iznimnim pljeskom nagradila ovaj zahtjevan i opsežan koncept i koncert.
Radost Vazma posljednja je stavka naših života. Obogaćeni ovim susretom još ustrajnije i odlučnije koračamo ka Uskrslome.